sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Hyvät ja Huonot mainokset

Toinen tehtävänanto lähetti meidät tutkimaan kaupunkiympäristöä. Ensin tehtävänanto kuulosti helpolta. Hetken kierreltyäni, tajusin kuitenkin, ettei tehtävä ollutkaan niin yksinkertainen.

Kaupunkiympäristön miljoonasta mainoksesta oli todella vaikeaa löytää juuri niitä ääripäitä. Hyviä mainoksia, jotka olisivat erottuneet edukseen mainosmeren seasta oli hyvin hankala löytää. Toisaalta myös erittäin huonot mainokset olivat kiven alla. Sen sijaan ihan hyviä ja käypiä mainoksia löytyi paljon.

Ensin niitä mainoksia, joista löytyy parannettavaa:



Omasta mielestäni sekava ja tylsä mainos. Ohi ajavan
autoilijan on mahdotonta nähdä, mitä mainoksessa sanotaan.
Erikoisinta on, että yritys mainostaa itseään
näkyvyyden asiantuntijana. Itse en ainakaan lähtisi
yritystä lähestymään tämän mainoksen perusteella. 





Tässä Kultturikulman mainos kuvattuna molemmilta puolilta.
Mainos olisi ilmeltään hyvä jossain muussa paikassa.
Sen sijaan tien varressa mainos menee hukkaan.
Ainoa tunnistettava asia, joka erottuu kauemmas
on valtavan kokoinen Hartwallin lonkeron logo.




Vasta pysähdyttyäni kadunreunaan pystyin lukemaan,
mitä mainoksissa sanotaan. Mainokset toimisivat hyvin
esimerkiksi esitteinä, mutta kadun varressa ne eivät toimi,
ellei moni muu jaksa pysähtyä lukemaan niiden sisältöä.




Mainoksessa on ideaa ja ulkoasu on hyvä,
mutta ongelma on sama kuin Kulttuurikulman mainoksissa.
Mainostettava asia, eli energiansäästöviikko
jää ohikulkijalta helposti huomaamatta.



Onnistuneita mainoksia:


Radio Porin tienvarsimainokset, eivät ole ulkoasultaan
erikoisia, mutta ne toimivat hyvin tarkoituksessaan.
Neljääkymppiä köröttelevä autoilijakin pystyy lukemaan mainokset
 vaarantamatta liikennettä. Mainoksista on karsittu pois kaikki turha,
eikä yritetty sanoa liikaa. Juuri yksinkertaisuus tekeekin mielestäni
tienvarsimainoksista toimivia.




Angry Birdsit toimivat aina. Ainakin toistaiseksi.
Kyseinen mainos tavoittaa varmasti oman kohderyhmänsä.




Dominon mainos osui ainakin minun silmääni.
Mainos oli ulkoasultaan hyvä, kekseliäs ja toimi
paikassaan hyvin. Saman asian olisi voinut sanoa paljon
tylsemmälläkin tavalla. Ja dominoakin alkoi tehdä mieli. 

1 kommentti:

  1. Olen itsekin monesti aikaisemmin kummastellut noita kts tuote mainoksia. Toivottavasti yritys vain valmistaa tuotteita, eikä suunnittele niitä. Oman mainoksen perusteella visuaalisuus ei ole heidän vahvin puolensa.

    Radio Porin mainos iskee myös minuun, kaikessa yksinkertaisuudessaan.

    Olin itse jostain syystä keskittynyt kuvaamaan vain yritysten logoja, joten oli kivaa että sinä olitkin kuvannut kokonaisia mainoksia.

    VastaaPoista